Adam Michnik, Aleksiej Nawalny "Dialogi"

Dzisiaj chcę opowiedzieć o książce, która może wywołać sporą burzę wśród odbiorców. Jeśli jednak liczycie na to, że wejdę na mocno polityczne tematy - muszę Was rozczarować. Nie zrobię tego. O czym są Dialogi?

Na okładce czytamy: "Czy metody polskiej opozycji czasów PRL-u uda się zastosować w putinowskiej Rosji? Na jakich warunkach można próbować porozumieć się z autorytarną władzą? Czy polska transformacja to również droga dla Rosjan? Jakie miejsce powinna zająć Rosja w Europie? Jak rozwiązać konflikt z Ukrainą? Czy lustracja jest niezbędna do zapewnienia społecznego pokoju? Adam Michnik, jeden z filarów antykomunistycznej opozycji w Polsce a dziś redaktor naczelny „Gazety Wyborczej” spotkał się z Moskwie z Aleksiejem Nawalnym, bezkompromisowym bojownikiem przeciwko korupcji i najważniejszą dziś postacią antyputinowskiej opozycji. Ich wspólna książka jest zapisem fascynujących rozmów o najważniejszych konfliktach, które rozrywają współczesną Rosję i świat."

Adam Michnik i Aleksiej Nawalny poruszają w swoich rozmowach wiele kwestii. Miejscami mocno kontrowersyjnych. Nie każdy czytelnik będzie w stanie zagłębić się w tę lekturę. Przyznam szczerze, że na początku sama miałam z tym ogromny problem. Obawiałam się, że nie będę w stanie przebrnąć przez rozmowy panów. Na szczęście na kolejnych stronach rozmowy nabrały rumieńców i stały się ciekawsze. Poruszały bliższe mi sprawy.

Tak jak już wspomniałam, nie każdy czytelnik będzie zainteresowany Dialogami. To specyficzna publikacja. Nie mówię, że jest zła, ale wymaga sporo zaangażowania od osoby, która po nią sięgnie. Czy pozycja znajdzie szerokie grono odbiorców? Trudno mi to powiedzieć.

Rozmówcy może i nie odkrywają w swoich rozmowach Ameryki, ale poruszane przez nich kwestie zmuszają do refleksji. Owszem, nie obyło się bez polityki, lecz nie czułam się nią w jakiś sposób przytłoczona. Dało się w miarę bezboleśnie przez nią przejść. Czy powrócę do Dialogów? Nie jestem tego pewna. Myślę, że przejście przez nie jeden raz mi wystarczy.

Nie polecam tej lektury młodym czytelnikom. Obawiam się, że będzie ona dla nich zbyt trudna. Do Dialogów trzeba jednak dorosnąć, by je zrozumieć. Sama nie wiem, czy nie wzięłam się za nie zbyt wcześnie. Podejrzewam, że bardziej przypadną do gustu moim rodzicom.

Książka jest napisana dość prostym językiem. Czytelnicy na pewno zrozumieją, co rozmówcy mają im do przekazania. Nie będę nikogo specjalnie namawiać do lektury. Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że to kontrowersyjna i specyficzna pozycja. Musicie sami zdecydować, czy chcecie po nią sięgnąć.

Adam Michnik, Aleksiej Nawalny
Dialogi
Wydawnictwo Agora SA
Warszawa 2016

Za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego dziękuję
Portalowi Sztukater i Wydawnictwu Agora SA.

Udostępnij ten post

1 komentarz :

  1. Cóż, brzmi to bardzo zagadkowo, ale coś czuję, że mogłabym się męczyć podczas lektury. Dlatego sobie po prostu podaruję.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy zostawiony komentarz. Wasze opinie są dla mnie bardzo ważne. Jeśli zostawicie mi swój adres to obiecuję, że Was odwiedzę :)

Czytelnia mola książkowego © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka